We had our usual checkup at PPUM last Friday. At 7, I started having Braxton Hicks Contraction. Thought it was nothing, but it came every 10 mins, then 5 mins, from 7 am till 10 am. By the time I met the Dr, I was still having regular contractions. I thought I was going into labor!! Everyone was excited semua ingat I was going into labor. Dekat group whatsapp family punyala kecoh. My bro siap suruh Aizad baca2 dekat air kasi i minum. "Hanya Tuhan boleh membantu". Ewah drama sangat tau! haha
When the Dr checked my tummy, I was having one that very moment . " haah la, saya rasa perut dia keras. Kak, kena check bawah ni " Seluk? Alamak. Seriously?
So Yeah, kena seluk yada yada.
"Ada bukaan sikit tapi sikit je tak sampai 1 cm. Masuk wad eh?"
Aku dah blur2 lol. Seriously, kena warded?
"Eh awak ada GDM eh? hahh kalau tak sebab ni pon, kena warded sebab nak monitor GDM. It might be pre term labor, or it's just UTI. "
And we both were laughing haha. Macam geli hati kena warded. Dr pon siap gelak hah padan muka tidur sorang lol. But before they brought me up to Level 5, they brought me to see the Endocrine Dr and the Insulin Nurse.
There was a possibility I was going into labor, so the Dr said he's going to give me Dexa, so that paru-paru baby kuat in case I go to labor. And dexa will spike my glucose reading. Habis. That means only 1 thing :INSULIN. Tidak!!!!!!
So off we go to see the Insulin Nurse. She taught me how to use the pen and all and even did a demo on me. AND AIZAD. LOL. she said it's for moral support. haha. Sian dia kena cucuk. Dahla he doesn't like jarum but it wasn't painful at all. Me pinching my fat was even more painful.
Afterwards they brought me up, put me up on a CTG scan and guess what. The contraction stopped. Baby K main main dengan Mak eh??
After a few hours, the results of my urine came in and it was UTI. Phew. No early labor. BUT my glucose level was higher than before, and even if they didn't administer Dexa to me, they insist I go on insulin.
So yeah. Kind of a bummer. It's not too bad, doesn't hurt and Aizad LOVES doing it. Every time it's time for a jab he'll get so excited and wants to do it "Mai, Abang buat" haha. Thanks baby.
SO My question is..
Mommies who have GDM, and was/is on insuline, were you induced at week 38? and where are you delivering? I'm delivering at PPUM, and i heard they're really strict about GDM cases especially those who are insulin dependent. A reading of 5 is considered high according to Eda.
And please don't scare me with all the scary stories about how being induced is more painful than normal birth. I've read too much on that already.
So If I were to be induced at Week 38, BabyK is expected to arrive September 7 or September 8.
Tak sabarnya!
14 comments:
Lucky tak kena DEXA jab tu, sakit
i dont have experience psl GDM ke apa. but one for sure,induce xsakit hahahaha. yg sakit bila nurse tu slh cucuk jarum kt lengan. tu yg bengang. bg i la induce xsakit hehe
wahh lagi cepat leh tgk baby k.. sungguh tidak sabar kan nawal..
bagi saya, induce tak sakit. Bersalin, memanglah sakit. tapi still boleh tahan without the epidural pun. taklah sesakit or sengeri cerita2 org yg saya dengar pasal induce. Alhamdulillah.
Rilla-so ive heard,rila kena eh? Why?
Lisa-lol seriously? Agaknya lain org bahagian lain2 kan.as for me ill just go with the flow.tawakkal,lain2 x kisahla janji baby selamat.induced pon inducedla.
Kak su-hehehe tau xpe! Kua skang pon ok hehe
Fatiha-were u induced? I heard kalau induce better amik epi la apala. Haha. U amik epi x?
for me pn induce xsakit.i lps msk 2nd dos bru rse sakit contraction yg kuat.tahan sakit smpi deliver without epidural.maybe lain org lain experienced.tp sblm kne induce mmg ngeri sbb terpikir org citer induce akn sakit berjam2 blm tentu beranak.lucky me sakit xlme terus deliver.berdoa byk2 nawal.insyaallah urusan u dipermudahkn:)
haha...aku induced time baby 36 weeks..sbb anak aku gatai nak kuar masa 34 weeks.dah tahan dua minggu tapi tetiba 36weeks air ketuban pecah.so even jln xbuka still kena kuarkan jugak.
so pengalaman aku mmg super sakit..cuma ketahanan aku tahap gaban a, sbb mmg tak amik epidural or ubat bius kat bawah(budget hebat time tu).
actually sakit tu kan subjektif macam pedas jugak.
apapun, mmg akan hadap gak..hehe.
gud luck nawal.u can do it for sure!
I gave birth prematurely at 34 weeks, thats why kena Dexa jab tu.
Eh, tapi tak la sesakit contraction
Yumie-thanks for the positive words . I can only pray and hope everything is as smooth as yours, if not smoother :)
fika-sakit takleh nak elak la. lainla csec kan tadah je perot hehe. but afterwards sakitla. lets see when babyk will pop out. ikotkan aku today pon aku ok hehe.
rila - i see. :)
ok la tak kena dok ward kita siap warded 7 hari lagi..kena dexa kena insulin kena macam-macam la..tapi tak kisah as long baby tak kuar time tu. sebab baru 31 weeks..
sakit subjektif sangat la nk describe nawal. macam dexa jab tu kebanyakkan orang kata sakit..tapi kita masih boleh tahan. maknanya sakit tak sakit sgt gitu..hehe..
http://happywaytales.blogspot.com
Rini - awal nya 31. Tahan sampai bapa weeks? Yeah pain is subjective. I kalau sakit sikit je da kerut muka huhu
induce sakit, yes but it thought you should know that for 1st time mommy induce have higher risk to be czer..
perhaps you should be mentally prepared :) i was induced who was then czer :/
Yup! i induced sampai 2 kali masuk ubat tapi xde contraction.. dari pukul 8 pg sampai kul 12 tghmlm baru beranak. tapi start contraction kul 9.30mlm cmtu.. sblm tu, habis ms tgk tv kat ward..hahaha..
11.30 mlm cmtu, baru masuk LR sbb dah bukak 5cm.. dlm LR nurse suruh g kencing semua, pastu dok atas katil, tgk2 dah 7cm.. ms tu sakit sgt mintak epidural tapi dah xleh sbb dah 7cm..
redhalah beranak induced 2 kali tanpa epidural.
Post a Comment